کد خبر: ۱۱۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، بنا به گفته مردم، غرش قطارها و لرزش خانه‌ها، ممنوعیت خریدوفروش و بازسازی املاک با حوادث مرگبار تصادف با قطار در این محدوده زندگی را بر ساکنان ۲ شهرک ناصریه و سعادتیه گرمدره تلخ کرده و سال‌ها تلاش برای رهایی از این وضعیت بی‌نتیجه بوده است.

خانه‌های نیم‌بند اطراف ریل راه‌آهن در طول شبانه‌روز چندین بار به لرزه درمی‌آیند و گویی زمین‌لرزه در جنوب گرمدره برای ساکنان آن‌ها پایانی ندارد.

بیش از ۳۵۰ خانوار در جنوب شهر گرمدره در محدوده راه‌آهن تهران - تبریز هستند که ۱۱۰ واحد آن‌ها به‌طور مستقیم در حریم قرارگرفته‌اند.

اینکه چرا خانواده‌ها باوجوداین وضعیت نتوانسته این محل را ترک کنند، موضوعی است که بارها در نشست‌های اداری و فنی و مهندسی استان البرز و منطقه گرمدره مورد واکاوی قرارگرفته است.

ازآنجاکه قدمت سکونت در حاشیه ریل گرمدره به بیش از ۵۰ سال پیش‌برمی شود و مردم ملک و املاکشان که سند ثبتی دارد تنها راهی که می‌تواند آنان را از غرش قطارها نجات دهد، خرید املاک توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است.

ساکنان حاشیه ریل افزون بر صدای گوش‌خراش حرکت قطارها، خاطرات حزن‌انگیزی از مرگ عزیزان خود در بستر ریل دارند و بااینکه علائم هشداردهنده در محدوده ریل وجود دارد اما گاهی غفلت افراد به‌ویژه کودکان و نوجوانان خانواده‌ها را عزادار کرده است.

ساکنان حاشیه ریل چه می‌گویند؟

برخی ساکنان حاشیه ریل راه‌آهن تهران – تبریز در محدوده گرمدره با طرح این سؤال که مردم انتظار زیادی از مسئولان ندارند اما حداقل کار رفع مشکلات پیش‌پاافتاده است، به موضوع بلاتکلیفی طولانی‌مدت ساکنان ۲ شهرک ناصریه و سعادتیه در جنوب گرمدره اشاره می‌کنند و از دستگاه‌های اجرایی استان البرز و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی برای خلاصی از این وضعیت مدد می‌جویند.

یکی از ساکنان شهرک ناصریه گرمدره به گروه خبری که برای تهیه گزارش از مشکلات موجود گرمدره به این منطقه اعزام‌شده بودند، گفت: ما خانه‌های خود را با مجوز شهرداری احداث کرده‌ایم که عمر برخی از ساختمان‌ها بالای ۴۰ سال است.

وی افزود: در این محدوده تعداد زیادی از رهگذران به‌ویژه کودکان و حتی یک پزشک جان خود را براثر تصادف با قطار جان دست دادند. ۲ هفته پیش راه داری گرمدره حفاظ بین خانه‌ها و راه‌آهن احداث‌شده که اقدام ارزشمندی برای پیشگیری از حوادث است اما دیگر طاقت ماندن در این محل را نداریم، تردد فراوان قطارها در طول شبانه‌روز آسایش را از ساکنان حاشیه ریل راه‌آهن گرمدره سلب کرده و مردم منتظر خرید این املاک توسط دستگاه‌های اجرایی هستند.

یکی دیگر از شهروندان ساکن در این منطقه گفت: تمام خانه‌های اطراف راه‌آهن گرمدره ترک برداشته و مردم اجازه بازسازی و نوسازی این واحدها را ندارند، از سوی دیگر مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان اقدامی برای خرید این املاک انجام نمی‌دهند و ما در بلاتکلیفی به سر می‌بریم.

وی افزود: برخی از خانوارها به خاطر مشکلات راه‌آهن خانه‌های خود را ترک کرده و این منازل به خانواده‌های پرجمعیت و نیازمند اجاره داده‌شده که مشکلات را مضاعف کرده است.

شهروند دیگر گفت: تمام واحدهای مسکونی این منطقه که سند ثبتی دارند و از شهرداری مجوز ساخت دریافت کرده‌اند، اما خریدوفروش این املاک به افراد دیگر ممنوع شده و از سوی دیگر راه‌آهن نیز اقدامی برای خرید این واحدها نمی‌کند.

وی گفت: ۵۰ سال است که در این منطقه سکونت دارد، به دلیل فقر مالی توانایی ترک این محل را ندارم و به‌ناچار مشکلات راه‌آهن و حتی سیلاب‌ها را تحمل می‌کنیم. به دلیل فرسودگی واحدهای مسکونی بهداشت خانوارها به مخاطره افتاده و شهروندان در ابعاد مختلف با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی اظهار کرد: تعدادی از ساکنان شهرک ناصریه دچار بیماری و امراض مختلف شده‌اند و سال‌هاست با درد و رنج بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

ساکنان شهرک‌های سعادتیه و ناصریه گرمدره می‌گویند: انتظار می‌رود مسئولان هر چه سریع‌تر نسبت به جابه‌جایی ساکنان حاشیه راه‌آهن گرمدره اقدام کنند، موضوع خانه‌های گرمدره و ساکنان حاشیه ریل در نشست‌وبرخاست‌های فراوان اداری موردبحث و بررسی قرارگرفته و گاهی تا مرز تعیین تکلیف پیش رفته است اما به دلیل نبود اراده قطعی از سوی مسئولان، این موضوع به حال خود رهاشده است.

شهردار گرمدره: تکلیف حاشیه ریل زودتر روشن شود

عباس دادخواه شهردار گرمدره در نشست بررسی مشکلات ساکنان حاشیه ریل راه‌آهن گفت: چندین سال است که بحث این املاک پیگیری شده اما تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. افرادی که به‌عنوان صاحبان این املاک واقع در حریم راه‌آهن در گرمدره هستند، بارها از مسئولان تقاضای رفع مشکلات ناشی از این ریلی داشته‌اند.

وی بیانداشت: هر طرحی که در مسیر آن املاک خصوصی وجود دارد باید در زمان شروع به کار موانع را برطرف کند اما تکلیف ۱۱۰ خانوار واقع در حریم راه‌آهن گرمدره هنوز مشخص نشده است.

ساکنان حاشیه ریل راه‌آهن پروانه ساخت دارند

یاسر سلگی عضو شورای اسلامی شهر گرمدره نیز گفت: برای املاک واحدهای مسکونی حریم راه‌آهن گرمدره تاکنون شهرداری نتوانسته پروانه جدید صادر کند و از طرفی راه‌آهن نیز برای تملک این املاک کاری پیش نبرده است.

وی افزود: مکاتبات زیادی در این مورد با استانداری البرز، فرمانداری کرج و نمایندگان مردم در مجلس انجام داده‌ایم، مطالبات صاحبان این املاک همچنان به قوت خود باقی است.

سلگی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته قرار بود با تأمین ۶ میلیارد تومان اعتبار این املاک خریداری و ساکنان آن‌ها به‌جای دیگری نقل‌مکان کنند که این اعتبار تأمین نشد و اکنون قیمت املاک چند برابر شده است.

وی بیان داشت: زیرگذر راه‌آهن منطقه ناصریه گرمدره سال‌های زیادی است که به حال خود رهاشده که ترک‌هایی در بدنه پل به وجود آمده و ممکن ریزش کند.

سلگی گفت: مردم گرمدره توقعاتی دارند و مسئولان باید در مورد رفع مشکلات املاک واقع در حریم راه‌آهن کاری انجام دهند؛ چون ساکنان این منطقه به دلیل ناکارآمد بودن این زمین‌ها در معرض خطر هستند و از سویی نمی‌توانند هیچ ساخت و سازی در ناصریه انجام دهند.

عضو شورای اسلامی گرمدره خاطرنشان کرد: مطالبات مردم همچنان به قوت خود باقی است و انتظار می‌رود معضل شهرک‌های ناصریه و سعادتیه گرمدره هر چه زودتر خاتمه یابد. برخی از خانه‌ها تیر چوبی هستند و اگر زلزله‌ای با ریشتر بالا رخ دهد با فاجعه انسانی مواجه می‌شویم. مردم این منطقه حرف واضحی دارند و می‌گویند یا به ما پروانه بدهید تا خانه‌ها را تخریب و نوسازی کنیم یا اینکه این خانه‌ها را از ما تملک کنید، مکاتبات زیادی شده و راهکارهای زیادی پیشنهادشده است اما هیچ اتفاقی نیفتاده است.

سلگی بیان داشت: ساکنان ناصریه و سعادتیه از قدیمی‌های گرمدره هستند و این توقع را از مسئولان دارند که به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود.

حریم جدید باید برای راه‌آهن گرمدره کرج تعریف شود

معاون فنی و زیر بنایی اداره کل راه‌آهن استان تهران با اشاره به مشکلات ساکنان حریم راه‌آهن در گرمدره کرج گفت: انتظار می‌رود با کمک اداره کل و راه و شهرسازی البرز حریم جدیدی برای خطوط راه‌آهن در این محدوده تعریف شود.

علی محمدی در نشست بررسی مشکلات صاحبان املاک شهرک ناصریه و سعادتیه گرمدره واقع در حریم شبکه ریلی راه‌آهن تهران گفت: برای احداث خطوط جدید و توسعه ریل راه‌آهن در منطقه گرمدره کرج هیچ‌گونه معارضی نداریم.

وی بیان داشت: واحدهای مسکونی حریم راه‌آهن گرمدره به لحاظ مهندسی و استحکام وضعیت مناسبی نداشته و نیاز به تحول سازه‌ای دارند.

معاون فنی و زیربنایی اداره کل راه‌آهن استان تهران گفت: در پروژه‌ای که توسط راه‌آهن در محدوده گرمدره اجرای آن دنبال شد، مقرر شد که با ساخت خطوط جدید افزایش حریم را عملیاتی کنیم، اما هنوز این حریم لحاظ نشده تا اعتبار آن مشخص شود.

وی افزود: می‌توان خطوط جدید ریلی را بدون ورود به املاک مردم اجرایی کنیم، اما کماکان کار احداث این خطوط را متوقف کرده‌ایم تا در مورد املاک واقع در حریم راه‌آهن تصمیم‌گیری شود.

محمدی اظهار کرد: این خانه‌ها بهتر است که جابه‌جا شود؛ چون در آنجا امکان و ساز جدید و بازسازی املاک وجود ندارد، باید با اداره راه و شهرسازی البرز در این زمینه نشست برگزار کنیم.

وی گفت: امیدواریم یک توقفگاه قطار در مسیر ریلی راه‌آهن در محدوده گرمدره ایجاد شود و در کنار آن با ایجاد خط جدید و اقدامات مقاوم‌سازی، لرزش‌های ناشی از حرکت قطارها در این محدوده کاهش یابد.

این مسئول بیان داشت: ما یک موسسه خدماتی هستیم که خدمات را ارائه می‌کنیم درواقع یک شرح وظایف و دستورالعمل‌هایی داریم که انجام می‌دهیم. در بحث چهار خطه شدن ریل راه‌آهن گرمدره هیچ اعتباری برای مسائل جانبی و تملک املاک دیده نشده است.

وی تأکید کرد که اگر تاکنون توقف کرده‌ایم برای مردم است و در مناطق مختلف ریل‌گذاری شده است. ما متولی راه نیستیم بلکه راه و شهرسازی و شهرداری‌ها هستند.

نکته پایانی

آن‌طور که مسئولان محلی و ساکنان ۲ شهرک ناصریه و سعادتیه گرمدره می‌گویند، مسئولان تحت هر شرایطی مسیر راه برای تغییر مکان، خرید املاک یا مقاوم‌سازی و بازسازی واحدهای مسکونی مشکل آنان را مرتفع کنند.

به گفته کارشناسان و مسئولان محلی بهترین گزینه برای پیشگیری از حوادث در محدوده راه‌آهن گرمدره، خرید ۱۱۰ واحد مسکونی حاشیه راه‌آهن و تخریب آن‌ها است تا ضمن رفع مشکل مردمی، حاشیه راه‌آهن از املاک تخلیه و ایمن‌سازی شود.

توسعه خطوط ریلی با حمایت دولت گام ارزشمندی برای شکوفایی اقتصادی در گوشه‌گوشه کشور بوده و از سوی دیگر بالا بردن ضریب ایمنی سفر و انتقال ارزان بار از مزایای آن به شمار می‌رود، در این میان برداشتن مشکلات محدود در حریم راه‌آهن ازجمله گرمدره موجب امیدواری بیشتر مردم به فعالیت‌های توسعه‌ای خواهد شد ضمن آنکه از تکرار حوادث مانند تصادف قطار با رهگذران پیشگیری می‌شود.

اگرچه مشکل ساکنان حاشیه جنوبی گرمدره مربوط به زمان حاضر نیست اما پایان دادن به یک مشکل در هر زمان اقدامی مؤثر برای پیشگیری از تکرار حوادث، افزایش رفاه و خلاصی از چندین مشکل اجتماعی دیگر است.

شهر ۲۵ هزارنفری گرمدره در پنج کیلومتری جنوب شرقی کرج قرار دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار